رژیم کالری شماری و همه آن چیزی که می بایست درباره آن بدانید

8 مهر 1402
رژیم کالری شماری

یکی از رژیم های لاغری که خواه و یا ناخواه اغلب افراد شاید درگیر آن باشند، رژیم کالری شماری به منظور لاغری و کاهش وزن است. گرچه رژیم کالری شماری یک برنامه تغذیه ای مشخص نیست که افراد بتوانند از آن پیروی کنند. بلکه می توان از آن به عنوان یک سبک و یا تکنیک برای دریافت کالری کمتر و مصرف انرژی پایین تر یاد کرد. همه افراد می دانند که کاهش مصرف کالری می تواند موجب کاهش وزن و لاغری شود و رژیم های تغذیه ای که بر این پایه طراحی می شوند را رژیم های محدودیت کالری می نامند.

رژیم های محدودیت کالری بر پایه دریافت کمتر کالری طراحی شده و دارای انواع بسیاری می باشند که هر گونه از آن ها دارای مزایا و معایب خود می باشد. یکی از شیوه هایی که با کمک آن می توانید بدن خود را در شوک محدودیت کالری قرار بدهید، استفاده از این تکنیک به منظور کاهش وزن و لاغری می باشد، در این مطلب می خواهیم شما را با جزئیات بیشتری در مورد این شیوه آشنا کنیم.


دسترسی سریع👇


تکنیک رژیم کالری شماری به منظور کاهش وزن و لاغری

کسانی که از این شیوه و تکنیک استفاده می کنند، به طور معمول میزان کالری دریافتی از مواد غذایی مصرفی خود را محاسبه کرده و بر پایه آن به مصرف مواد غذایی می پردازند. در این شیوه نوع مواد غذایی مصرفی شما مهم نیست و تنها نکته مهم درباره آن، کاهش کالری دریافتی بدن شما می باشد. باید گفت بزرگترین نقص این تکنیک همین موضوع می باشد. برای مثال امکان دارد فردی سیب زمینی سرخ شده با کالری 200 استفاده کند. نکته بسیار مهم این است که مصرف این 200 کالری هیچ گونه تضمینی برای تامین مواد مغذی بدن فرد ندارد و ممکن است بعد از مدت نسبتا کوتاهی درگیر سوء تغذیه و کمبود ریز مغذی ها شود. همچنین می بایست در نظر داشته باشید که مهمترین اصل مصرف مواد غذایی است که جدا از داشتن کالری پایین موجب ایجاد احساس سیری در بدن شود.

رژیم های محدودیت کالری

میزان کالری مورد نیاز روزانه هر فرد

محاسبه کالری مورد نیاز بدن هر فرد اصلا ساده و راحت نیست و احتیاج به داشتن اطلاعات کافی در مورد میزان متابولیسم بدنی افراد و شاخص های آنتروپومتریک دارد. اما به صورت کلی میزان نیاز افراد به کالری به صورت زیر می باشد.

  • کالری مورد نیاز کودکان ما بین 1000 تا 1500 می باشد.
  • کالری مورد نیاز نوجوانان بین 1400 تا 2000 می باشد.
  • کالری مورد نیاز خانم های جوان بین 1800 تا 2400 می باشد.   
  • کالری مورد نیاز مردان در سنین جوانی 2000 تا 3200 می باشد.

همان گونه که اشاره شد علیرغم اینکه مقدار کالری مصرفی مناسب روزانه بر پایه جنسیت افراد مشخص شده، اما باز هم تغییرات آن در یک گروه سنی و جنسی متفاوت خواهد بود. مهم ترین مساله در تعیین مقدار کالری مورد نیاز، توجه داشتن به میزان فعالیت روزمره در افراد می باشد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که فعالیت بدنی به خصوصی در طول روز ندارید، بهتر است میزان کالری دریافتی خود را به پایین ترین حد ممکن برسانید.

بیشتربخوانید 👈 رژیم لاغری زنان

مزایای پیروی از رژیم کالری شماری

یکی از مزایای مهم پیروی از این تکنیک، کاهش وزن فوری در افراد می باشد. با استفاده از این روش شما به اصطلاح بدن خود را در وضعیت محدودیت کالری قرار داده اید، که این موضوع می تواند موجب هدایت سیستم های سوخت و ساز به سوی کاهش وزن و چربی سوزی شود. اما به صورت کلی برای اینکه به بدن آسیبی وارد نشود، توصیه می گردد که میزان کاهش وزن را بین نیم تا یک کیلو در هفته تنظیم کنید که برای انجام این هدف می بایست ما بین 500 تا 1000 کالری در روز از کالری دریافتی فرد کاهش یابد.

از مزایای دیگر استفاده از این تکنیک در دسترس بودن آن می باشد. در این شیوه شما احتیاجی به دسترسی و تهیه مواد غذایی خاصی نخواهید داشت. فقط با رعایت و اجرا کردن یک تکنیک می توانید از رژیم کالری شماری استفاده کنید.


رژیم کالری شماری برای لاغری

معایب پیروی از رژیم کالری شماری

یکی از مهم ترین معایب استفاده از رژیم کالری شماری برای لاغری روی آوردن فرد به سوی انواع رژیم های غذایی اشتباه و غیر اصولی می باشد. با توجه به اینکه در این تکنیک هرگز نوع مواد غذایی مصرفی مهم نیست و فقط افراد باید، میزان کالری دریافتی را محدود و رعایت کنند، بعضی از افراد از مواد غذایی آماده و ناسالم که از دیدگاه خودشان کالری معینی دارد استفاده می کنند، که همین کار باعث رو آوردن و استفاده از مواد غذایی می باشد که در واقع ارزش غذایی پایینی دارند.

بیشتر بخوانید 👈 رژیم شوک چیست؟

اعتنا نکردن به مواد غذایی حاوی مواد مغذی از دیگر معایب استفاده از رژیم کالری شماری لاغری و کاهش وزن می باشد، با توجه به اینکه در این شیوه اصلی ترین نکته رعایت میزان کالری دریافتی می باشد. با در نظر گرفتن همین نکته بعضی از افراد ترجیح می دهند که از دانه های مغذی که از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند، استفاده نکنند که همین موضوع موجب مصرف مواد غذایی با کیفیت پایین تری خواهد شد.

امکان دارد استفاده از این شیوه در بعضی از موارد که فعالیت بدنی کمی هم داشته باشید، موجب کاهش متابولیسم در سلول های بدن شما بشود. امکان دارد همین نکته موجب شود تا بدن به میزان غذای دریافتی عادت کرده و نتیجه برعکس از رعایت رژیم کاهش وزن خود بگیرید و در بلند مدت باعث ایجاد افزایش وزن در شما بشود.

افزایش وزن از معایب رژیم

یکی دیگر از معایب رژیم کالری شماری، ایجاد رفتارهای وسواس گرایانه می باشد. این که شما مداوم می بایست مقدار کالری دریافتی مواد غذایی خود را محاسبه کنید. امکان دارد موجب شود تا درگیر رفتارهای وسواسی در استفاده از مواد غذایی شوید.

امکان ریزش مو، امکان بازگشت سریع وزن به قبل، محدودیت در کاهش وزن و استپ وزنی، سریع دلسرد شدن و مشکلات گوارشی از نمونه معایبی است که ممکن است با گرفتن یک رژیم غذایی غیراستاندارد که پایه آن بر روی کالری شماری مواد غذایی مصرفی روزانه طراحی شده است.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.