انواع رژیم لاغری

20 خرداد 1402
انواع رژیم لاغری

امروزه کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده است و همه در تلاشند که با استفاده از روش های مختلف به وزن ایده ال برسند به همین علت تعداد رژیم های لاغری موجود روز به روز در حال افزایش است که هر کدام با قوانین مختلف به کاهش وزن افراد کمک می کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع رژیم لاغری بپردازیم. پس با ما همراه باشید.


دسترسی سریع👇


رژیم لاغری چگونه باعث لاغری می شود؟

انواع رژیم لاغری برنامه غذایی روزانه هستند که بر اساس شرایطی مانند جنسیت، قد، وزن و میزان فعالیت روزانه به صورت جداگانه برای هر فرد طراحی می شوند و مقدار کالری های مجاز برای خوردن را معین می کنند. در واقع رژیم لاغری با کنترل و ایجاد تناسب در مقدار کالری های دریافتی و سوزاندن آن ها باعث کاهش وزن می شود.


انواع رژیم لاغری

رژیم های لاغری انواع مختلفی دارند که پر طرفدارترین آن ها به شرح زیر می باشند:

رژیم لاغری مدیترانه ای

رژیم لاغری مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای یکی از انواع رژیم لاغری است که از سبک غذایی جنوب ایتالیا و یونان الگو برداری کرده است. این رژیم لاغری سرشار از میوه و سبزیجات، حبوبات، غلات و ماهی است و فواید بسیاری برای فرد از جمله کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها، افزایش امید به زندگی و بهبود کیفیت زندگی را به همراه دارد.

متخصصان تغذیه به این رژیم به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان و ضد التهابی لقب استاندارد طلایی در طب پیشگیری را داده اند.

رژیم مدیترانه ای چگونه باعث کاهش وزن می شود؟

این رژیم یکی از ساده ترین انواع رژیم لاغری سریع و سالم می باشد که قوانین سخت گیرانه و محدود کننده ندارد. بلکه باید وعده های غذایی تان سرشار از میوه و سبزیجات، غذاهای دریایی و روغن زیتون باشد تا پروتئین لازم برای بدن تامین شود. در طول این رژیم باید سعی کنید مصرف انواع شیرینی جات وگوشت های فرآوری شده را به حداقل برسانید.

رژیم لاغری گیاهخواری

رژیم گیاهخواری

یکی از انواع رژیم لاغری که قطعاً نامش را زیاد شنیده اید رژیم گیاهخواری یا وگان نام دارد. این رژیم بر اساس مصرف میوه ها و سبزیجات، انواع حبوبات، غلات و آجیل استوار است و در آن همه مواد حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ، لبنیات و عسل حذف شده اند. طرفداران این رژیم لاغری در سرتاسر دنیا در حال افزایش هستند و معتقدند با این روش به بقای چرخه حیات موجودات زنده کمک بسیاری می کنند.

تاثیر رژیم وگان بر بدن

با رعایت رژیم وگان کاهش وزن نسبتاً سریعی اتفاق می افتد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و انواع سرطان کاهش می یابد اما نکته مهم این است که با مصرف مواد غذایی موجود در این رژیم ممکن است سطح ویتامین، کلسیم، آهن و امگا 3 بدن کاهش یابد.

رژیم لاغری پالئو

 بر اساس رژیم لاغری پالئو شما باید غذاهایی را مصرف کنید که انسان ها قبل از توسعه کشاورزی و از طریق شکار می خوردند. افرادی که از این رژیم پیروی می کنند بر این باورند که بیشتر بیماری هایی که امروزه وجود دارند ناشی از مصرف غذاهای فرآوری شده فعلی هستند.

رژیم لاغری پالئو

این رژیم به خوردن غذاهای کامل، پروتئین های بدون چربی، میوه و سبزیجات توصیه کرده و مصرف مواد فراوری شده مانند شکر، لبنیات و غلات را ممنوع می کند. برخی از نسخه های آسان تر رژیم پالئو لبنیاتی مثل پنیر و کره و صیفی جاتی مانند سیب زمینی را هم مجاز می دانند.

رژیم پالئو چگونه باعث لاغری می شود؟

بر اساس مطالعات، دنبال کنندگان این رژیم کربوهیدرات کمتر، پروتئین بیشتر و روزانه حدود 300 الی 900 کالری کمتر مصرف می کنند. پالئو تاثیر بسیاری بر روی آب کردن شکم و پهلو دارد و از ابتلا به بیماری هایی مانند ناراحتی های قلبی، قند خون و فشار بالا پیشگیری می کند.

رژیم لاغری کتوژونیک

کتوژونیک

رژیم لاغری کتوژونیک ابتدا برای درمان بیماری صرع ابداع شده بود اما بعدها ثابت شد که برای کاهش وزن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. بدن برای سوخت و ساز به کربوهیدرات نیاز دارد اما در صورت نبود کربوهیدرات به سراغ چربی ها رفته و شروع به سوزاندن آن ها می کند. این رژیم هم با کاهش مصرف کربوهیدرات منجر به لاغری می شود.

فواید رژیم لاغری کتوژونیک

از فواید این رژیم می توان به چربی سوزی بیشتر، بهبود عملکرد هورمون ها، بیشتر شدن بافت عضلانی و درخشان شدن شدن پوست اشاره کرد. علاوه بر این رژیم کتو از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند و در زنان هم به دلیل کم شدن مصرف کربوهیدرات، امکان ایجاد کیست تخمدان را به شدت کاهش می دهد.

رژیم لاغری دش

یکی از انواع رژیم لاغری که بر روی بهبود فشار خون هم تاثیر چشمگیری دارد، رژیم لاغری دش است. DASH مخفف عبارت Dietary approaches to stop hypertension  به معنی روش های تغذیه برای جلوگیری از فشار خون می باشد. این رژیم در ابتدا برای جلوگیری و درمان فشار خون بالا توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا طراحی شد.

رژیم غذایی دش به مصرف مواد غذایی سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدن چربی تاکید دارد. این رژیم به دلیل دارا بودن مقدار فراوانی از کلسیم، پروتئین، پتاسیم و فیبر باعث کاهش فشار خون می شود.

رژیم لاغری دش

مزایای استفاده از رژیم لاغری دش

  • کاهش وزن و درمان چاقی
  • درمان فشار خون
  • پیشگیری و درمان بیماری های قلبی
  • جلوگیری از سکته قلبی
  • پیشگیری از دیابت نوع دو

رژیم لاغری اتکینز

یکی از معروف ترین انواع رژیم لاغری رژیم اتکینز می باشد. در این رژیم شما مجاز هستید که هر چقدر دلتان می خواهد پروتئین و چربی بخورید اما مصرف کربوهیدرات ممنوع! این رژیم لاغری دارای چهار مرحله است که در مرحله اول مصرف کربوهیدرات به شدت محدود است اما در مراحل بعدی و با نزدیک شدن به وزن ایده ال میزان مصرفشان کمی افزایش پیدا می کند.

روند کاهش وزن با این رژیم تقریباً سریع است و این کاهش وزن را می توان بیشتر در اطراف شکم مشاهده کرد. این رژیم لاغری خطر ابتلا به بیماری های دیابت، فشار خون و کلسترول بالا را نیز کاهش می دهد.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.