رژیم تخم مرغ

18 آذر 1402
رژیم تخم مرغ

انواع مختلفی از رژیم های غذایی وجود دارد که به کاهش وزن افراد کمک کرده و موجب لاغری آن ها می شود. یکی از این رژیم های غذایی رژیم تخم مرغ است، رژیمی که بر پایه مصرف تخم مرغ استوار است و طراحان آن معتقدند تاثیر بسیاری بر روی لاغر شدن دارد. اگر می خواهید درباره این رژیم لاغری بیشتر بدانید با ما همراه باشید زیرا قصد داریم صفر تا صد آن را مورد بررسی قرار دهیم.


دسترسی سریع👇


رژیم تخم مرغ چیست؟

در طی رژیم تخم مرغ شما روزتان را با مصرف تخم مرغ شروع کرده و در وعده های دیگر می توانید سایر مواد پروتئینی را میل کنید. در برخی اوقات این رژیم به عنوان یک رژیم شوک به مدت 3 الی 14 روز برای افراد تجویز می شود، قابل ذکر است که پیروی از این رژیم بیشتر از 14 روز برای بدن بسیار آسیب زاست.

از ویژگی های خوب این رژیم در مدت زمان کوتاه کاهش مصرف کربوهیدارت و مصرف فراوان پروتئین است که برای ورزشکاران هم بسیار مفید می باشد زیرا موجب عضله سازی می شود. کاهش و حذف مصرف کربوهیدارت در دراز مدت باعث می شود بدن فرد به دلیل عدم جذب این درشت مغذی با مشکلاتی رو به رو شود.

رژیم لاغری تخم مرغ

مواد غذایی مجاز در رژیم تخم مرغ

در طول رژیم لاغری تخم مرغ شما مجاز به مصرف سه وعده غذایی با کربوهیدرات کم هستید و مصرف میان وعده برایتان ممنوع می باشد. از مواد غذایی مجاز در این رژیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخم مرغ
  • گوشت مرغ
  • بوقلمون
  • ماهی
  • کلم بروکلی
  • گریپ فروت
  • کدو سبز
  • قارچ
  • مارچوبه
  • اسفناج
مواد غذایی مجاز در رژیم تخم مرغ

مواردی که ذکر کردیم همگی منابع پروتئینی هستند که در رژیم خود می توانید از آن ها استفاده کنید.


غذاهای ممنوعه در رژیم تخم مرغ

بدون شک در هر رژیم لاغری برای رسیدن به وزن دلخواه لازم است یک سری از مواد را از برنامه غذایی حذف کنید. در رژیم تخم مرغ نیز مصرف موارد زیر ممنوع می باشد:

  • سبزیجات نشاسته ای از جمله سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، ذرت، نخود فرنگی و حبوبات
  • میوه های پر کربوهیدرات مانند موز، آناناس، انبه و میوه های خشک
  • غلات مثل نان، ماکارونی، برنج، گندم و جو
  • نوشیدنی های شیرین شده با شکر همانند نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، آب میوه های غیر طبیعی و چای شیرین
  • غذاهای فرآوری شده مانند فست فود، چیپس و پفک و شیرینی
غذاهای ممنوعه در رژیم تخم مرغ

مزایا و فواید تخم مرغ

تخم ‌مرغ دارای خواص بسیاری است که موجب می ‌شود یکی از مواد غذایی مهم و مفید در برنامه غذایی خانواده باشد. افرادی که از رژیم تخم مرغ پیروی می کنند، می ‌توانند از خواص این ماده غذایی مفید بهره مند شوند. در ادامه برخی از خواص تخم مرغ و فواید پیروی از رژیم آن را شرح می دهیم.

مواد مغذی موجود در تخم مرغ

مقدار مواد مغذی موجود در تخم مرغ بسیار زیاد است و این موضوع به سادگی اثبات می شود زیرا تخم مرغ انواع مواد معدنی و مغذی لازم برای تبدیل یک سلول به جوجه کامل را در بردارد. ویتامین های  A، E، B2، B12، کلسیم، منگنز، سلنیوم، روی، چربی سالم و پروتئین از مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ هستند و تنها پروتئین است که در سفیده وجود دارد.

میزان کالری یک عدد تخم مرغ ۷۷، پروتئین موجود در آن 6 گرم و چربی آن 5 گرم می باشد و مقدار کربوهیدارت تخم مرغ بسیار اندک است.

دارا بودن کولین و پروتئین

از دیگر مواد مغذی موجود در تخم مرغ که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید کولین است که تاثیر فراوانی در عملکرد اعصاب و سلامت مغز دارد و هم چنین برای سلامت قلب و کبد نیز بسیار مهم است. علاوه بر تخم مرغ جگر گاو نیز شامل میزان زیادی کولین است که برای خانم های باردار بسیار مقوی به شمار می آید.

سایر مقالات 👈 رژیم بارداری

انواع اسید آمینه مورد نیاز بدن در تخم مرغ وجود دارد، به همین علت پروتئین موجود در تخم مرغ از کیفیت بالایی برخوردار است و مصرف آن به ویژه برای کودکان و ورزشکاران ضروری است.

کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی

درست است که مقدار کلسترول موجود در تخم مرغ، حدود 212 میلی گرم می باشد که نسبت به سایر مواد غذایی بسیار بالاست اما این کلسترول برای بدن مضر نیست، زیرا موجب افزایش کلسترول خوب یا HDL در بدن می ‌شود که در دفع کلسترول بد یا LDL تاثیر بسیاری دارد، به همین علت به سلامت کبد و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی، کمک بسیاری می‌ کند. هم چنین مصرف تخم مرغ در افراد دیابتی مقاومت به انسولین را کاهش می‌ دهد.

کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی

لوتئین و زاکزانتین از فواید تخم مرغ برای چشم

لوتئین و زاکزانتین دو نوع آنتی ‌اکسیدان هستند که به مقدار فراوانی در تخم مرغ یافت می شوند. مصرف این آنتی ‌اکسیدان‌ ها برای سلامت چشم و به ‌خصوص شبکیه و هم چنین محافظت از آن در برابر نور خورشید ضرورت دارد. این دو آنتی‌ اکسیدان که با مصرف تخم مرغ به بدن می رسند، موجب کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید و تخریب ماکولا به خصوص در سالمندان می‌ شوند.


عوارض پیروی از رژیم تخم مرغ

رژیم تخم مرغ با اینکه مزایای زیادی دارد، اما چندان هم بی‌ عیب نیست! همانطور که اشاره کردیم اگر این رژیم را برای مدت طولانی ‌تر از زمان مجاز دنبال کنید، محدود بودن ‌غذاهای موجود در آن ممکن است موجب کمبود مواد مغذی در بدنتان شود.

سطوح پایین انرژی
  • برای مثال، می‌ دانید که رژیم تخم مرغ اجازه مصرف غلات کامل که مملو از ویتامین‌ ها، مواد معدنی و مهم‌ تر از همه فیبر رژیمی هستند را نمی‌ دهد. کربوهیدرات ‌های نشاسته‌ ای مانند سیب ‌زمینی که منبع غنی از منیزیم، پتاسیم و ویتامین هستند نیز ممنوع می باشند.
  • هم چنین این رژیم کم ‌کالری است، مقدار کالری دریافتی ممکن است برای برخی افراد بسیار کم باشد.
  • از دیگر عوارض این رژیم این است که کم کردن سوخت بدن در مدت ‌زمان طولانی می‌ تواند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات مانند کاهش تراکم استخوان و سطوح پایین انرژی شود. اختلالات قاعدگی برای بانوان و ضعف سیستم ایمنی هم از دیگر عوارض این رژیم است.
نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.