همه چیز در مورد رژیم کبد چرب

4 آذر 1402
رژیم کبد چرب

اگر به برنامه غذایی روزانه خود توجه نداشته باشید و در مصرف غذاهای فست فودی، غذاهای چرب، غذاهای سرخ شده و سایر مواد غذایی ناسالم زیاده روی کنید؛ ممکن است علائم کبد چرب مانند ایجاد آکنه و … به سراغتان باید که در این صورت به این نتیجه می رسید که بایستی از رژیم کبد چرب پیروی کنید.

با روش های خانگی و رعایت رژیم غذایی می توانید علائم کبد چرب را کنترل کنید. فقط بایستی توجه داشته باشید که نباید غذاهایی غیر از برنامه غذایی بخورید که ممکن است هر لحظه کبد شما را تحریک کند.

در این مقاله می خواهم شما را با لیست رژیم غذایی کبد چرب آشنا کنم که برای کسانی که کبد چرب دارند بسیار مفید است و باعث می شود که اوضاع کبدشان بهتر شود؛ با ما همراه باشید.


دسترسی سریع👇


کبد چرب چیست؟

در حالت طبیعی، بدن ما چربی ها را در بخش های مختلف بدن ذخیره می کند؛ مانند کبد تا بتواند در آینده از آن ها استفاده کند و در ادامه وقتی چربی بیش از حدی در کبد ذخیره شود، بیماری کبد چرب (fatty liver) می گیرید.

بیماری کبد چرب دو نوع دارد: بیماری مرتبط با الکل و بیماری غیر مرتبط با الکل. سوالی که شاید برایتان پیش بیاید، اگر کبدمان چرب شود چه اتفاقی می افتد؟ کبد چرب از تولید صفرا در دستگاه گوارش جلوگیری می کند و وظایف مرتبط با دستگاه گوارش را دچار شک می کند که این اتفاقات بر روی بخش های مختلفی از بدن تاثیر می گذارد.

راه های مختلفی برای درمان کبد چرب وجود دارد ولی مهم ترین آن ها همان روشی است که باعث ایجاد کبد چرب می شود: رژیم غذایی.

لیستی از غذاهای مفید برای کبد چرب

همانطور که خبر دارید اولین کار برای اینکه بتوانید کبد چرب را درمان کنید دوری کردن از چربی است. برخی از غذاها در برنامه وجود دارد که خودمان از تاثیر آن بی خبر هستیم، اما غیر مستقیم بر روی کبد تاثیر می گذارند.

بنابراین اگر می خواهید یک برنامه غذایی مناسب و سالم داشته باشید، مواد غذایی که در ادامه به آن اشاره شده را می توانید مصرف کنید. با ماه همراه باشید.

سیر

لیست رژیم غذایی رژیم کبد چرب

اگر در شمال ایران زندگی می کنید و به شکل پیش فرضی روزانه سیر مصرف می کنید، حتی نیازی ندارید که این زیر عنوان را نگاه کنید. در سال 2016 مطالعاتی نشان داده است که مکمل های پودری سیر باعث کاهش وزن و کاهش توده های چربی برای کسانی که کبد چرب دارند، می شود.

اسیدهای چرب امگا ۳

مطالعه و تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شده است نشان داده است که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی سالمون، دانه کتان، گردو و ساردین به بهبود چربی کبد و سطح کلسترول خون کمک کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی بین سبزیجاتی است که خواص بسیار مفید و سالمی دارد؛ با اینکه طرفدار زیادی ندارد و کمتر کسی آن را دوست دارد، مطالعات سال 2016 در مجله the journal of nutrition عنوان کرده است که مصرف کلم بروکلی از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند.

گردو

گردو

انواع آجیل ها را می توان در این برنامه غذایی استفاده کرد اما گردو به عنوان یکی از مفید ترین مواد غذایی کبد چرب معرفی شده است. این آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و نرخ چربی را در کبد به اندازه خیلی زیادی کم می کند و برای کبد چرب بسیار مفید است.

چای سبز

چای سبز، آنتی اکسیدان های زیادی دارد مانند کاتچین که این مواد غذایی می تواند به بهبود علائم کبد چرب مانند جوش کمک زیادی کند.

سویا و پروتئین وِی

پروتئین وی که نام آن در برنامه های بدنسازی بسیار رایج است و در کنار پروتئین سویا به کاهش وزن و کاهش میزان چربی بخش های مختلف بدن کمک می کند. مثلا سویا حاوی ایزوفلان است و مانند آنتی اکسیدان عمل می کند و به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش چربی کمک می کند.

سایر مقالات 👈 رژیم درمان کم خونی

چه غذاهایی را در رژیم کبد چرب نباید بخوریم؟

به قسمت سخت ماجرا رسیدیم؛ در این قسمت شما بایستی وسوسه های خودتان را کنار بگذارید. در ادامه مقاله قصد داریم مواد غذایی که برای رژیم کبد چرب مفید نیست را بیان کنیم.

غذاهای ممنوعه برای کبد چرب
  • الکل: الکل یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده کبد چرب است و استفاده از آن ممنوع است.
  • شکر: خوردن نوشابه ها، آب نبات، کلوچه و آب میوه های صنعتی در رژیم کبد چرب ممنوع است به دلیل اینکه قند خون را افزایش می دهد و تجمع چربی در کبد را افزایش می دهد.
  • نمک: مصرف نمک به طور زیاد خطر ابتلا به کبد چرب را بسیار افزایش می دهد. به همین دلیل بایستی تلاش کنید اندازه مصرف نمک را در طول روز بسیار کم کنید.
  • نان سفید، برنج و ماکارونی: مواد ساخته شده از آرد سفید قند خون را افزایش می دهد. همچنین آرد سفید به عنوان محصول فرآوری شده شناخته می شود. بنابراین بایستی مصرف آرد سفید را کم کنید.
  • گوشت قرمز: گوشت گاو پر از چربی های اشباع شده است بنابراین بایستی مصرف گوشت گاو را هم کم کنید.

چطور می ‌توانیم کبد چرب را درمان کنیم؟

در ادامه در مورد غذاهای مفید و مناسب برای رژیم کبد چرب را بیان کرده ایم:

  • کاهش وزن: اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید بایستی میزان تحرک خود را بیشتر و میزان کالری را کم کنید.
  • رژیم غذایی: در رژیم کبد چرب بایستی رژیم غذایی داشته باشید که در آن میوه ها، سبزیجات و غلات کامل به وفور پیدا شود تا بتوانید کالری کم تری مصرف کنید.
  • ورزش: ورزش و تحرک روزانه به کبد چرب بسیار کمک می کند. بنابراین بایستی حداقل در روزهای هفته بیشتر از 30 دقیقه ورزش کنید.
  • کلسترول: درمان کبد چرب وابسته به کلسترول خون است و با میزان کلسترول خون رابطه مستقیمی دارد. بنابراین بایستی میزان کلسترول خون را کنترل کنید.
  • ویتامین E :ویتامین  Eآنتی اکسیدان های بدن را بیشتر و از التهاب کبد جلوگیری می کند.
درمان کبد چرب

 سخن پایانی

با اینکه بارها در این مقاله به علائم کوچک مثل جوش در بدن اشاره کردیم، اما کبد چرب اثرات زیاد جبران ناپذیری مثل بیماری های فشار خون بالا و قلبی عروقی دارد که اشخاص زیادی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

در نتیجه، اگر با هر روشی مثل مصرف غذاهای مفید یا حتی ورزش نمی توانید علائم را کاهش یا کنترل کنید، بایستی به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید. در چنین شرایطی پزشک شما را به یک متخصص تغذیه مناسب ارجاع می دهد تا یک برنامه غذایی مناسب تر و تخصصی تر در اختیارتان بگذارد.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.