انواع مختلف رژیم درمان کم خونی

27 آبان 1402
رژیم درمان کم خونی

موقعی کم خونی به سراغتان می آید که تعداد گلبول های قرمز بدن شما کافی نباشد. در وضعیتی این اتفاق می افتد که خون زیادی را از دست داده باشید یا گلبول های قرمز خون تخریب یا بدن در ایجاد آنها ناتوان شده باشد.

گلبول های قرمز دارای پروتئینی هستند به نام هموگلوبین که این پروتئین سرشار از آهن است. رابطه ی هموگلوبین و آهن همان رابطه ی اکسیژن و انسان است و به شکلی وابسته ی هم هستند.

انواع مختلفی کم خونی وجود دارد که در سطوح خفیف، متوسط و شدید دسته بندی شده اند. شایع ترین و رایج ترین نوع کم خونی فقر آهن است. طبق مطالعات و تحقیقات بانوان بیشتر از آقایان در معرض مبتلا به کم خونی هستند. همچنین مبتلا به کم خونی بستگی به وزن کم، مصرف مواد مخدر، محل زندگی فرد، بازنشستگی، عدم فعالیت بدنی و خواب ناکافی دارد.


دسترسی سریع👇


مهم ‌ترین علائم کم‌ خونی

کم خونی علائمی مختلف دارد، از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم کم‌ خونی
  • سرگیجه
  • سردردهای روزانه
  • احساس خستگی و ضعف
  • رنگ‌ پریدگی در پوست
  • پایین آمدن دمای بدن
  • احساس گزگز و سرما در ناحیه دست و پا

برای رژیم درمان کم خونی چه بخوریم؟

اگر مبتلا به کم خونی هستید و می خواهید رژیم لاغری بگیرید، بایستی این رژیم را حتما با نظر کارشناس و پزشک تغذیه انجام دهید. رژیم درمان کم خونی معمولا با تاکید بر غذاهایی مثل غنی از آهن و موادی مثل ویتامین C، ویتامین B12 و اسید فولیک که به جذب کردن آهن در بدن بسیار کمک می کنند.

همچنین پزشک تغذیه مصرف برخی از نوشیدنی ها و غذاها که دچار مانع جذب آهن می شود را برای افراد ممنوع می کند.

برای درمان کم خونی نیاز است فرد در کنار مصرف خوراکی های طبیعی گاهی از مکمل های دارویی هم استفاده کند. با استفاده از این روش ها سرعت آهن مورد نیار خون تامین می شود. داروهای شیمیایی با مواد معدنی و ویتامین های موجود باعث تحریک عمل خون سازی در بدن فرد می شود که باعث می شود در آخر بدن شما آهن مورد نیاز را دریافت کند.

مکمل های دارویی

غذاهای مضر برای کم‌ خونی

برای کسانی که مبتلا به کم خونی هستند خوردن و اشامیدن برخی از مواد غذایی ها ممنوع است، به دلیل اینکه مصرف آن ها باعث ایجاد اختلال در روند گلبول های قرمز خون می شود که به رشد بیماری و خطر مبتلا به آن را افزایش می دهد. این افراد بهتر است از غذاهایی مثل فست فود، تخم مرغ و سویا را تا حد ممکن کم کنند.

همچنین بهتر است مصرف غلاتی همچون جو، گندم، کیک، ماءالشعیر، بیسکوییت و شیرینی جات را تا حد ممکن کم کنند. فرآورده هایی مثل پنیر، ماست و شیر سرشار از کلسیم هستند که در روند جذب آهن اختلال ایجاد می کنند، بنابراین برای کم خونی مضر است و نباید در مصرف از آن زیاده روی کرد.

در کم خونی مصرف چای و قهوه اکیدا ممنوع است و افرادی که معتاد کافئین هستند بایستی از آشامیدن این نوشیدنی ها خودداری و آن را کم کنند. حبوبات و سبزیجاتی مثل عدس، کنجد، برنج، ذرت و نخود فرنگی هم برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند ضرر دارد و تا حدی زیاد می تواند به افزایش فقر آهن شما منجر شود.

سایر مقالات 👈 رژیم عمل لاغری اسلیو

خوراکی‌ های کمک ‌کننده در رژیم درمان کم خونی

در این رژیم غذایی که مخصوص افراد کم خون است، تمام مواد غذایی هایی که در تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین کمک می کند در این رژیم غذایی قرارد دارد. در ادامه مواد غذایی هایی که به کم خونی کمک می کند را نام برده ایم:

خوراکی‌ های کمک ‌کننده در رژیم درمان کم خونی

سبزیجات

سبزی هایی که برگ دارند و رنگ تیره ای دارند بهترین منبع کمک کننده آهن است. پس استفاده از اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ، سبزی و چغندر را زیاد کنید.

گوشت و مرغ

همه نوع گوشت و مرغ حاوی آهن هستند. مخصوصا گوشت قرمز بره آهن بیشتری نسبت به مرغ دارد. اگر بتوانید گوشت قرمز یا مرغ را در کنار سبزیجات برگ سبز مصرف کنید کمک بیشتری به تاثیر جذب آهن دارد.

جگر

جگر هم یکی از منابع سرشار از آهن است. علاوه بر اینکه طعم بسیار لذیذی دارد، می توانید از آهن موجود در آن تغذیه کنید.

غذاهای دریایی

برای برخی افراد خوردن غذاهایی دریایی چندان مطلوب نیست، اما اگر غذاهای دریایی دوست دارید، از طبخ ماهی و میگو غافل نشوید که دوای درد کم خونی است.

غذاهای دریایی

حبوبات

افرادی که رژیم گیاه خواری دارند و یا اینکه گوشت دوست ندارند، می توانند از حبوبات استفاده کنند. مانند نخود، لوبیا و نخود فرنگی مواد مغذی سرشار از آهن است که مصرفش برای این دسته از افراد واجب است.

مغزیجات

مغزیجات یک میان وعده بسیار خوش طعم هستند که به افزایش مقدار آهن در بدن و درمان کم خونی کمک می کند. مغزیجاتی مانند تخمه آفتاب گردان، مغز تخمه کدو، دانه کدو تنبل، دانه کاج، پسته و بادام هندی که آهن بدن را افزایش می دهد.


6 نکته ضروری برای درمان کم خونی

برای درمان کردن کم خونی راه های متنوعی است، اما تغییر و اصلاح سبک تغذیه روشی درست است که کمک می کند شما در مدتی طولانی تر از فقر آهن نجات پیدا کنید. اگر کم خونی شدید ندارید، بهتر است خوراکی های معرفی شده در این مقاله را در لیست رژیم غذایی خود قرار بدهید.

اصلاح سبک تغذیه
  • نوشیدن چای یا قهوه همراه با غذا یا بلافاصله بعد از نهار و شام ممنوع است.
  • خوردن غذاهای سرشار از کلسیم همراه با غذاهای غنی از آهن ممنوع است.
  • می توانید از غذاهای غنی از آهن در کنار غذاهای غنی از ویتامین C استفاده کنید.
  • ترجیحا غذاهای خود را در تابه یا قابلمه ‌های چدنی بپزید.
  • سعی کنید وعده‌های غذایی خود را به مقدار کمتری درست کنید تا مجبور نشوید آن را در یخچال نگهداری کنید.
  • اگر قصد دارید از مکمل استفاده کنید یا رژیم مخصوصی بگیرید، حتما با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنید.

جمع ‌بندی

اگر کم خونی از نوع شدیدی نباشد برای فرد مشکل خاصی ایجاد نمی کند و می تواند با یک اصلاح تغذیه تا حدی بسیار زیاد از آن کنترل کند. در این مقاله درمورد خوراکی های متنوعی صحبت کردیم و متوجه غذاهای مفید و مضر در رژیم درمان کم خونی شدیم.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.