همه چیز درباره رژیم لاغری کودکان

17 تیر 1402
رژیم لاغری کودکان

مراحل تغذیه انسان از زمان جنینی شروع می ‌شود. در کنار تنفس و مصرف آب ومایعات، تغذیه روزمره برای حفظ سلامتی بدن فرد و حیاتش از اهمیت زیادی برخوردار است. جنین از خون مادر تمام مواد غذایی مورد نیازش را دریافت می کند و این گونه به رشد خود ادامه می ‌دهد. پس از دوران بارداری، اصلی ترین تغذیه کودک با شیر مادر می باشد. سلامت و تکامل رشد کودک در گرو کیفیت شیر مادر می باشد. دستگاه گوارشی انسان، پس از گذشت شش ماه از بدو تولد، می تواند بعضی از مواد غذایی را هضم کند. بعد از این زمان، رعایت رژیم غذایی کودک به نسبت شرایط رشد و مواد مغذی مورد نیاز او، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مرحله می بایست به قرار دادن مواد غذایی سالم که موجب کمک به رشد و سلامت کودک می شود و سیستم ایمنی بدنش را تقویت می‌ کند، توجه زیادی داشت.


دسترسی سریع👇


منظور از رژیم مناسب کودک چیست؟

 توجه کردن به رژیم غذایی کودکان به این معنا است که کودکتان با توجه به شرایط فیزیکی و سن، از چه نوع مواد غذایی و به چه میزان تغذیه می ‌کند. اهمیت این مسئله تا جایی است که رژیم کودک و نوع تغذیه او، کیفیت زندگی اش را در بزرگسالی نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. والدین نقش بسیار مهمی در شکل‌ گیری عادات تغذیه ای کودک خود دارند؛ زیرا این نوع سبک تغذیه از کودکی در ذهنش نقش می بندد و جزئی از سبک زندگی او خواهد شد.

رژیم مناسب کودک

منظور از رژیم لاغری کودکان چیست؟

امکان دارد چاق بودن کودک، ریشه در عواملی چون انتقال موروثی، سبک زندگی و مسائل ذهنی و روانی داشته باشد. اما معمولا دو عامل اصلی افزایش وزن کودک، خوردن بیش از اندازه و نداشتن فعالیت است. اگر نگران چاقی افراطی و افزایش وزن شدید کودکتان هستید، بهتر است به مشاور تغذیه مراجعه کنید.

متخصصان تغذیه بر این باورند که رژیم لاغری کودکان، برای رده سنی 10 سال به بالا مناسب می باشد و قبل از آن، نباید از رژیم لاغری کودکان استفاده شود. در این شرایط توصیه می گردد، تنقلات پرکالری و میان ‌وعده‌ های ناسالم را از برنامه غذایی کودکتان حذف کنید و مواد غذایی ضروری بدن را در وعده ‌های اصلی قرار دهید. برای انجام این کار از هر گونه اجبار، زور و تهدید دوری کنید، زیرا امکان دارد سلامت جسم و روان کودکتان را در خطر بیاندازید.


کدام کودک به رژیم لاغری نیاز دارد؟

 تشخیص این مورد که آیا کودکتان اضافه وزن دارد یا خیر، همیشه کار ساده ‌ای نبوده، زیرا کودکان مراحل متفاوتی از رشد را تجربه خواهند کرد و مقدار چربی بدن با افزایش سن نیز تغییر خواهد کرد. بر اساس یک تحقیق، 80 % از والدین مدعی هستند که کودکانشان وزن طبیعی دارند، در صورتی که واقعاً چاق هستند.

تشخیص چاقی کودک

بعضی از مهم ‌ترین فاکتور های تشخیص چاقی کودک شامل مواردی است که نام می بریم:

  • از لحاظ فیزیکی و جسمی، نسبت به کودکان هم‌ سن خود بزرگ‌ تر است.
  • البسه مناسب کودکتان، معمولا از گروه سنی او بزرگ‌ تر است.
  • مقدار خوراک مصرفی او، با میزان خوراک بزرگسالان برابری می کند.
  • سریعا از فعالیت ‌ها و تمرینات فیزیکی خسته می‌ شود.
  • در طول روز بیشتر ‌از سه ساعت تلویزیون تماشا می کند.
  • بیشتر اوقات احساس گشنگی می کند.
  • برنامه‌ های غذایی متعادل و مناسب برای او کافی نیست و به مواد غذایی پرکالری علاقه نشان می دهد.

روش های کاهش وزن در رژیم لاغری کودکان

  • کاهش وزن کودک با رژیم غذایی مناسب
کاهش وزن کودک با رژیم غذایی مناسب

پیروی از یک برنامه تغذیه ای سالم، وزن مناسب کودکتان را به او باز می ‌گرداند. کودک خود را عادت دهید که سه وعده اصلی غذایی را به طور کامل و دو میان ‌وعده مغذی را رعایت کند؛ به این صورت احساس گرسنگی کمتری دارد و به سراغ خوردن تنقلات اضافی نمی رود.

نوشیدن آب و مایعات، سبزی ها و میوه ‌جات را نیز از قلم نیاندازید. توصیه می‌ شود از سبزیجات با فیبر بالا در رژیم لاغری کودکتان استفاده کنید. زمان استفاده از لبنیات مثل شیر، ماست و پنیر انواع کم‌ چرب آن را انتخاب کنید. دقت کنید که میان ‌وعده کودکتان از مواد غذایی کم کالری و کم چرب تهیه شود. همچنین تنقلاتی مثل پاپ کورن و چوب شور به جای چیپس، پفک و انواع کیک و شیرینی برای آنها تهیه کنید.

توصیه ‌هایی برای کاهش وزن در رژیم غذایی کودکان چاق:

مصرف پروتئین ‌ها و لبنیات کم‌ چرب، مصرف غلات، رعایت رژیم‌ غذایی توسط همه ی اعضای خانواده

  • کاهش وزن کودک با تغییراتی در سبک زندگی

 به عنوان والدین، شما باید برای ایجاد سبک زندگی متناسب برای کودکتان تلاش کنید تا برای کاهش وزنش به نتیجه برسید. توجه به بعضی از موارد، علاوه بر تربیت روانی کودک، به حفظ وزن متناسب او کمک ویژه ای خواهد کرد.

کاهش وزن کودک با تغییراتی در سبک زندگی

 به کودکتان بیاموزید که تنها در زمان احساس گرسنگی ، غذا بخورد. همینطور توصیه می ‌شود زمان غذا خوردن کودک، تمام چیزهایی که سبب حواس پرتی او می ‌شود (مثل تماشای تلویزیون) را حذف کنید، زیرا به این صورت از میزان مصرف مواد غذایی خود، آگاه می‌ شود. استفاده آگاهانه از مواد غذایی سبب ایجاد احساس سیر شدن به موقع و مانع از زیاده خوری کودکان می‌ شود

 همچنین رعایت موارد زیر به شما در این مسیر کمک می‌کند:

  • الگوی کودکان خود باشید
الگوی کودکان خود باشید

قدم اولیه در ایجاد سبک زندگی متناسب این است که خود شما هم در رعایت آن کوشا باشید.

  • فعالیت ‌های خانوادگی را افزایش دهید

 انجام فعالیت ‌های فیزیکی و بازی ‌‌های محرک به صورت خانوادگی برای کودکان بسیار سرگرم کننده است و در کاهش وزن کودک موثر خواهد بود.

  • زمان تماشای تلویزیون را کنترل کنید

مطالعات مختلف نشان می دهد که تماشای بیش از حد تلویزیون، سرگرمی‌ های رایانه ‌ای و استفاده بیش از حد از تلفن همراه، سبب افزایش وزن کودکان خئاهد شد.


نکته پایانی

اگر کودک شما وزن نرمالی ندارد، در ازای استفاده از روش ‌های معمول برای افراد بزرگسال، بهتر است از رژیم‌ ها و برنامه های مخصوص کودکان استفاده کنید؛ زیرا بسیاری از مواد غذایی که برای افراد بزرگسال توصیه نمی‌ شود، برای رشد کودکان مفید و ضروری هستند.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.