رژیم لاغری اصولی

23 خرداد 1402
رژیم لاغری اصولی

امروزه بسیاری از افراد برای مقابله با مشکل چاقی به انواع روش های غیر استاندارد کاهش وزن روی می آورند که متاسفانه این روش ها جز تخریب سلامتی نتیجه دیگری ندارند. برای کاهش وزن باید از یک رژیم لاغری اصولی پیروی کرد که هم سلامت بدن حفظ شود و هم رسیدن به تناسب اندام اتفاق بیفتد. در این مطلب هر آنچه که باید درباره رژیم لاغری مناسب بدانید خدمت شما ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


دسترسی سریع👇


به چه رژیم هایی رژیم لاغری اصولی می گویند؟

رژیم غذایی سالم، نوعی برنامه غذایی است که علاوه بر کاهش وزن، باعث بهبود سطح سلامتی بدن نیز بشود. چنین رژیمی حتماً بر روی مصرف مواد مغذی و مورد نیاز بدن تاکید دارد و فرد را از خوردن هیچ غذایی محروم نمی کند بلکه فقط مصرف یک سری از مواد پر کالری را محدود می کند.

ویژگی های رژیم لاغری اصولی

ویژگی های رژیم لاغری اصولی

بر اساس نظر محققان رژیمی که ویژگی های زیر را دارا باشد، رژیم لاغری اصولی و قابل اعتماد است.

اثبات موفقیت آمیز بودن آن

برای کاهش وزن خود به دنبال انتخاب یک رژیم غذایی اصولی باشید که موفقیت آمیز بودن آن با درصد بالا اثبات شده باشد. برای نمونه گروهی از محققان کارایی رژیم غذایی کم کربوهیدرات و رژیم غذایی کم چربی را بر روی دو دسته از افراد بررسی کردند و بعد از 12 هفته متوجه شدند که افراد گروه کم کربوهیدرات 9.5 کیلوگرم کاهش وزن داشتند اما افراد گروه دیگر تنها 4.1 کیلوگرم وزن کم کرده بودند.

این تحقیق موثرتر بودن رژیم کم کربوهیدرات را اثبات کرد.

کاهش وزن در طولانی مدت

کاهش وزن در طولانی مدت

یکی از ویژگی های رژیم غذایی اصولی این است که در میان مدت و دراز مدت موجب کاهش وزن شود. بنابراین به هیچ عنوان سراغ رژیم های لاغری سریع نروید چرا که درکنار کاهش وزن سریع باعث آسیب به سلامت بدن نیز می شود.

سازگاری با شرایط بدنی و سلامت فرد

هر برنامه ای که به عنوان رژیم لاغری ارائه می شود برای همه مناسب نیست بلکه رژیم غذایی اصولی باید بر طبق شرایط فرد از جمله میزان اضافه وزن، سن، جنسیت و سلامتی و … تنظیم شود. برای مثال رژیم کتوژونیک یک رژیم لاغری عالی و نتیجه بخش است اما افرادی که دارای بیماری های قلبی، کلیوی، کبدی هستند نباید این رژیم را امتحان کنند.

عدم منع مصرف غذاهای مورد علاقه

تجربه نشان داده که رژیم های سختی که افراد را از خوردن مواد غذایی مورد علاقه شان منع می کند، شکست می خورند، مخصوصاً اگر مواد مغذی هم در لیست غذاهای منع شده قرار داشته باشد. بهترین و اصولی ترین رژیم لاغری، رژیمی است که به فرد اجازه دهد خیلی کم غذاهای مورد علاقه خود را میل کند چرا که حذف کامل آن ها و محدودیت شدید بعد از مدتی فرد را از رژیم غذایی خسته و دلزده خواهد کرد.

تشویق به انجام فعالیت های بدنی

برای کاهش وزن تنها رعایت رژیم غذایی کافی نیست و باید در کنار آن فعالیت های بدنی هم داشت. رژیم لاغری اصولی ترکیبی از برنامه غذایی و ورزش است.

حذف نکردن وعده غذایی

حذف نکردن وعده غذایی

هر رژیمی که به شما توصیه کند یکی از وعده های اصلی مانند صبحانه را حذف کنید، قطعاً اصولی نیست و به بدن آسیب خواهد رساند. در طی یک رژیم لاغری اصولی باید تمام وعده های غذایی را مصرف کرد و فقط میزان خوراک خود را کاهش داد.


سایر ویژگی های رژیم لاغری اصولی

از دیگر ویژگی های رژیم لاغری اصولی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رژیم لاغری اصولی باید همه گروه های غذایی را دارا باشد.
  • هیچ وقت باعث گرسنگی رژیم گیرنده نشود چرا که گرسنگی یکی از عوامل اصلی شکستن رژیم لاغری است.
  • کیفیت کالری های مصرف شده بالا باشد به این معنی که کالری مورد نیاز بدن از موادی که ذکر می کنیم تامین شود:
  • انواع میوه های تازه
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • انواع حبوبات
  • آجیل
  • پروتئین های بدون چربی
رژیم لاغری

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در مقابل کالری های با کیفیت، کالری های بی کیفیت قرار دارند به این معنی که ارزش غذایی و مواد مغذی کمتری دارند. این مواد عبارتند از:

  • سوسیس و کالباس
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • کیک و شیرینی
  • بستنی
  • پیتزا

با به حداقل رساند این مواد در طی رژیم می توان زودتر به اندام ایده ال رسید.


نکات طلایی برای کاهش وزن اصولی

در این بخش به بیان نکات موثر در روند کاهش وزن و رژیم لاغری اصولی می پردازیم.

نوشیدن آب

بر اساس تحقیقات، آب تاثیر بسیاری بر روی کاهش وزن افراد دارد چرا که باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کالری سوزی می شود. علاوه بر این نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا موجب کمتر شدن اشتها می شود، بنابراین در طول رژیم لاغری خود حتماً آب فراوان بنوشید.

خوردن صبحانه پر پروتئین

سعی کنید در وعده صبحانه از مواد غذایی پر پروتئین مانند تخم مرغ استفاده کنید. چرا که پروتئین موجب می شود مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید و از پرخوری در وعده های دیگر جلوگیری می کند.

مصرف قهوه و چای سبز

قهوه سرشار از آنتی اکسیدن هاست و فواید بسیاری برای سلامتی دارد و به دلیل دارا بودن کافئین موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. چای سبز هم با داشتن کافئین و آنتی اکسیدان های قدرتمند با نام کاتچین باعث چربی سوزی معجزه آسایی می شود.

مصرف قهوه و چای سبز

استفاده از بشقاب کوچکتر

انتخاب بشقاب کوچکتر برای غذا خوردن باعث می شود غذای کمتری میل کنید. البته این انتخاب بر روی افرادی که اضافه وزن بیشتری دارند تاثیرگذارتر است.

خواب خوب و با کیفیتی داشته باشید

خواب با کیفیت به اندازه تغذیه و ورزش برای کاهش وزن و سلامت مهم است و بر اساس تحقیقات یکی از عوامل مهم چاقی خوب نخوابیدن است.

کنترل استرس

یکی از عوامل دیگری که باعث افزایش وزن می شود استرس است. استرس با افزایش ترشح هورمون کورتیزول موجب پرخوری می شود. بنابراین سعی کنید سطح استرس خود را با روش هایی مثل مدیتیشن و یا گوش دادن به موسیقی بی کلام مدیریت کنید.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.